måndag 9 mars 2009

Vad har vi då?

Allmänbildning. Den som är allmänbildad vet sannolikt vad det ordet betyder. Jag vet dock några som av allt att döma inte vet det. Just det, eleverna på skolan där jag gör praktik.

- Okej, ni ska skriva en argumenterande text där ni behandlar vad som är bäst för Sverige; monarki eller republik, säger Axel.
- Jaha. Vad är skillnaden? frågar en elev.
- Monarki är när ett land har en kung eller drottning som statschef och i en republik är det presidenten som är det, säger Axel tålmodigt och ler blekt.
- Men vad har vi då?
Tystnad när Axels hjärna begår självmord av uppgivenhet.

Detta alltså sagt av en elev som går i nionde klass. 90-talisterna är fan bra mycket värre än oss 80-talister i alla avseenden. Vilket i och för sig är en ganska skrämmande insikt.

Måndagar är alltid måndagar, så kommer det alltid att vara. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig på förhand. Dagen var helt värdelös och jag var trött efter att ha misslyckats med att sova ordentligt. Till råga på allt glömde jag bort att plinga till min busshållplats när jag kom tillbaka till Uppsala så jag fick åka en hållplats för långt. Sedan fick jag ett infall och var tvungen att ljuga om att jag skulle till Luthagens Livs för att det var pinsamt att erkänna hur det egentligen låg till. Tur att det är tisdag i morgon - veckans bästa dag.

Nu ska jag titta på Arga Snickaren. Jag och Esh har kommit på varför han är så arg. Det beror på skavsåren han har drabbats av på grund av sitt myckna snickrande.

Inga kommentarer: