lördag 21 mars 2009

Videung är som djur

Den klassiska Alice Tegnér-visa Sov du lilla videung har oväntat fått uppmärksamhet i mitt liv igen efter flera år i glömskans bakvatten. Detta har mig att fundera över växten hela morgonen. Vad är den bra för egentligen? Den är ju mest en One hit wonder då den bara blommar skitkort tid och så ser det ut som små djur på grenarna. Inte coolt. Som bomull fast en blekare kopia. Jävla skitväxt.

Sådant kan man fundera över istället för att ta tag i saker som städning, plugg och annat tråkigt. Storartat tidsslöseri med andra ord.

I går blev det mycket riktigt en mindre nationsrunda. Efter "middag" på Donken (tre cheeseburgare - Anna Skippers huvud hade exploderat om hon hade studerat min kostföring) gick jag och Esh och satte oss på Orvars med ett gäng extremt välsmakande Falcon Export för 19 kronor styck. Det var en mycket skön avslutning på arbetsveckan.

När vi var på väg att lämna Oves för den obligatoriska fredagssvängen förbi Ög hände något oerhört. En person som man alltid ser på Orvars, känd som "Fransmannen", som är i 40-årsåldern och har raggat på alla tjejer som någonsin har besökt nationspuben hälsade plötsligt på Esh och tog till och med i hand. Detta är alltså en person som vi har diskuterat otaliga gånger men som vi sällan eller aldrig har pratat med, men nu är han uppenbarligen kompis med Esh. Jag kan inte nog poängtera det oerhörda i den här historien.

På Ög hängde vi lite med Nickel och bland andra Anna och tillbringade en del tid i den hopplösa kön vid stora baren. Det är den värsta kön som finns - förutom kön till Vdala. Köer överhuvudtaget är ett jävla påfund, men dessa två är extra jävliga.

Esh och Nickel - som drack alkoholfri öl, jättekonstigt - drog ungefär samtidigt som Askungen, men jag stannade kvar ett tag till. Sen tappade jag bort alla och orkade inte leta upp folk så jag gick hem och pratade i telefon i några timmar med en snygg tjej.

För en gångs skull fick jag sova ut lite. Vaknade inte förrän klockan nio, så det var grymt skönt. Trots att det var det vanliga lördagsskallebanket som var på agendan igen. Sen lyssnade jag på Melodikrysset och hörde Sov du lilla videung. Därefter funderade jag över växten videung i två timmar och sedan skrev jag ett inlägg på King Kolo. Sen klickade jag på "Publicera inlägg".

Inga kommentarer: